сеп 13

Историята на куест жанра - Част III

 Новини  didka222  Коментари: 2
Не си мислете, че сме забравили обещанието си от последния път. Днес дойде време и за третата част от историята на куест жанра.

Известни са ни множество примери за комичен жанр в игрите. Това явление не подминало и куестовете и в края на 1980 година Sierra пуснала нова игра под название Quest for Glory I: So You Want To Be A Hero?. Тя сложила началото на поредицата игри Quest for Glory, която е от пет части. Тази поредица практически стояла на границата между класически куест и класическо RPG – била и едното, и другото, при това двата жанра били много грамотно преплетени един в друг.
И така, започвайки играта, избираме герой. По-точно избираме пътя по който ще се движим в играта – пътят на войн, магьосник или крадец. Разделението далеч не е условно – от този избор зависи всичко – диалога, реакцията на персонажа, чудовищата и поредицата от действия. Пътят на война е най-лесен – той е силен, има щит и меч, затова вървейки напред, разбива всичко по пътя си. При ръководенето на магьосника трябват доста повече уточнения, той използва магия и заклинания – в първата част те са само осем, а в пета вече стават 30. Но най-интересното в играта, по мое мнение, се явява преминаването с крадеца. Разбира се, крадец не най-героичната и почтена професия, но е най-увлекателната – трябва да се действа внимателно, практически под прикритието на нощта, да се надхитрява всеки и винаги да оставате в изгодна позиция. Като цяло – трудна задача. Между другото, може да бъде създаден персонаж с близки способности, това ще рече, че на крадеца или магьосника може да се добави сила, той остава със своите умения, но ще бъде и не лош боец.
Да обобщим – заради RPG елементите можем да променяме героя, заради куест елементите решаваме пъзели и задачки. Своеобразен ноу-хау в играта станало понятието време. Преди смяната на ден и нощ се случвала в определен момент – за да може героят да изпълни някои необходими действия. А тук нещата стават по-различно – искаш да поспиш – лягаш, след това – утро, това може да бъде правено, в който момент си пожелае играча. Някои действия от играта можели да бъдат изпълнени само в определен момент от денонощието, с това Quest for Glory започнала да прилича повече и на реалния живот: вечерта имате важна среща, а нямате какво да правите до тогава – лягате да поспите, така ще съберете сили и времето ще мине бързо.

А часовника тик-така

Доста по-далеч стигнали създателите на The Last Express. Няма да е странно да споменем, че именно през 1997 игровия свят трябва да благодари на екипа от Smoking Car Productions от който разбира какво е истински нелинеен сюжет. Струва си да се отбележи, че в играта има само 2-3 контролни точки, които ще бъдат еднакви при всички, но как да се стигне до тях – само на разработчиците е известно, колко възможни варианта има за това. Поради тази причина за тази игра подсказки и решения са на практика безполезни – всичко е еднакво, но става по различен начин. «И къде е проблема?» - ще попитате. Проблемът е в това, че тази игра се случва в реално време. В буквалния смисъл на думата. Имате само една възможност и никакви сейвове. Тоест, ако не сте се оказали на нужното място в нужното време , няма да узнаете ключова информация, и цялото преминаване заминава (в буквален и преносен смисъл). Да се върнете вече не можете – как да се върнеш назад във времето? Ето това е…
Да обобщя, The Last Express била уникална във всяко отношение. И това включва играта в списъка с класически куестове от историята на игровата индустрия, в същото време не е предизвикала особен интерес в аудиторията. Парадокс? Преди всичко. Между другото, създател на The Last Express е самият Jordan Mehner – човекът пренесъл в нашия свят от света на фантазиите легендарната игра Prince of Persia.

Да играеш или да гледаш? Гледаш или играеш?

Добавените в класическия куест елементи от други жанрове не били единствения опит да се променят представите за класическо приключение. Покрай всичко това, разработчиците направили опити да осъществят видео куестове. За една от тези игри беше писано доста преди това – това е Gabriel Knight. Сега идва ред да разкажем за още един видео проект на Sierra – Phantasmagoria. Първата част излязла почти веднага след Gabriel Knight – през 1995 година, разказва се за млада двойка, която остарява, но по жесток начин. Цялото действие се развива в къщата или около нея, на главната героиня и предстои да си изясни защо тук се случват непонятни мистични неща и в добавка – съпруг озверяващ тихомълком, който започва да ненавижда всичко и всеки. Мога да кажа, че всичко е почти като във филм на Хичкок. В играта не се налага толкова да се играе и да се извършват някакви действия, колкото да се гледа. Това е целта – да се получи на екрана компютърен филм, но интерактивен, който ви дава възможност да вземете участие в случващите се събития. Като цяло, достатъчно мрачна атмосфера, още повече играта е за възраст над 18+ заради изобилието от кръв и насилие. Затова, ако имате свободни вечери, дори по-добре нощи – изгасете осветлението и пускайте Phantasmagoria – емоциите са гарантирани. Единственото, което може да ви подразни е непрекъснатата смяна на дискове. Играта излиза на седем CD, но това не е заради нейната продължителност (самата тя е доста кратка), а заради многото видео роли, за това се подгответе да вадите и да поставяте често дискове.
Година по-късно Sierra решава да пусне втора част на играта Phantasmagoria: A Puzzle of Flesh. Зловещото название и спомените от първата част, предизвикват възторг в почитателите. Вярно, главната роля е поверена на съвсем друг персонаж – сътрудник във фармацевтична компания Curtis Craig. Човекът е имал психични проблеми, от които се е излекувал, а сега те отново напомнят за себе си. Като цяло, тази игра не е приета толкова добре, особено от тези, които били запленени от първата част. Още повече, че самият Ken Williams казва за нея следното (цитирам): «Тази игра е по-мрачна дори от Phantasmagoria и в нея се засягат много по-сериозни теми. Сигурен съм, че ще има хора, на които втората част ще хареса повече от първата, въпреки, че аз самия предпочитам Phantasmagoria 1 (още повече, че е създадена от съпругата ми!)».

Мистична история

Така и така стана дума за шедьоврите във видео куестовете, то няма как да подминем още един голям проект. Честно, по мое мнение, за тази игра трябва да се говори или много дълго, или въобще да не се говори. Но да се говори за история на куеста и да не се спомене Myst – това е престъпление, което аз няма да извърша.
През 1991 година разработчиците от Cyan Worlds измислили нещо съвършено ново, неприличащо на съществуващите до тогава игри. Компанията била създадена от двама братя – Robyn и Rand Miller. Те решили да създадат игра-свят, сюжетът на която се върти около човек, също създаващ светове. Казва се Atrus. Той притежава необичайна дарба – всичко, което рисува, по вълшебен начин се превръща в реалност и оживява. Случайно намираме една от неговите книги с рисунки и попадаме на остров роден от фантазиите на Atrus. Така започва нашето пътешествие из загадъчните светове. Разхождаме се из острова и разбираме, че времето се разделя на до Myst и след това.
Излязлата през 1993 година Myst не само поставя началото на изцяло нов жанр - «Solitary Exploration», но и поставя нови стандарти за компютърна графика. Световете създадени от разработчиците на Cyan, поразяват със своята красота, всеки кадър от играта можел да бъде поставян като тапет на екрана (самата истина, тогава все още не е имало Windows 95). А колко приятно било на фона на цялата тази красота да си блъскаш главата над загадки. Във всяка част от играта пъзелите съществуват не само за развлечение на играча, те са неотменна част от сюжета, същността на Myst. От една страна, те са много логични; от друга – безумно сложни.
Именно с това Myst се отличава от останалите игри – тук няма с кого да се сражаваш или съперничиш, няма убийства, кръв или събиране на точки. Целият интерфейс представлява курсора, променящ формата си при посочване на обект. По време на цялата игра ви предстои да се потопите напълно самостоятелно в свят на размисли и логика, да се опитате да разрешите разпръснатите навсякъде загадки, които, на свой ред, съответстват на определения свят, представен на острова. Myst се отличава и с това, че от самото начало излиза на CD, което спомага за развитието на този носител на информация.

Популярността на играта била толкова голяма, че братя Miller станали известни още след първата седмица от началото на продажбите. За тях това било истинска изненада, тъй като играта била създадена от девет човека в гараж, в град Spokane, щат Вашингтон. Но фактите са си факти: продадени били над шест милиона копия, и Myst дълго време била най-продаваната игра за PC, породили са много имитации, които феновете подминавали презрително.
За да не се увличам в подробности, ще кажа само, че излезлите части на играта са пет (последната излиза през 2005 година). Всички игри били разнообразни, някои повече, някои по-малко. Направени били опити за създаване на online Myst – където да се покажат нови детайлно пресъздадени неограничени пространства със зашеметяваща графика, първия в света онлайн проект поддържащ гласова комуникация. Uru: Ages Beyond Myst, излязла през 2003 година, изгубила представката “online” в името си буквално преди самото излизане въпреки разгласената вече новина, проектът станал просто продължение на поредицата.
Myst винаги ще заема почетното място в игровата история и, разбира се, в нашите сърца, затова поклонниците на поредицата винаги ще очакват от Cyan Worlds следващите творения да са също толкова потресаващи.

Голямото малко приключение

Не може да не споменем друг значим проект, излязъл през 1994 година –Little Big Adventure, който покорил играчите, дори тези, които били равнодушни към адвенчърите. Съставките от коктейла на така наречения LBA бил такъв – малко екшън, съвсем малко аркадни елементи, две капки RPG и всичко останало адвенчър. Именно тази смесица от жанрове донесла на играта истински успех. Приключенията на главния герой Twinsen се случват в триизмерния свят на планетата Twinsun. Подробности за сюжета няма да казвам, но ще кажа, че за да стигне до крайната цел, нашият герой ще може по осем възможни и невъзможни начина. Ще върви напред без значение от пречките, ще влиза в бой с враговете - ръкопашен или използвайки магия. Ще се крие и прокрадва, за да остане незабелязан. Или ще се разхожда спокойно, общувайки с останалите персонажи и ще изследва различни обекти. Решението как трябва да се държи е оставено единствено на играча, точно заради това в играта са вградени четири режима за поведение на главния герой. Що се отнася до нелинейността –тя отсъства, защото има една линия на сюжет и една крайна цел. Но в процеса на играта нищо не пречи играча сам да си избира реда на действия, което е от значение за добрия игрови процес.

През 1997 разработчиците ни зарадваха с продължението Little Big Adventure 2: Twinsen's Odyssey. Продължение, при това доста логично – не мога да твърдя, че втора част е по-добра от първа (както е в повечето случаи, за съжаление), но също така, не е и по-лошо. Просто наистина логично продължение – завръщане в познат свят с толкова любими герои. Както винаги – около героя всичко върви на лошо, затрупан е от проблеми, които предстои на нас да разрешим. Като цяло, всичко предишно е тук – всичките четири модела на поведение, същия изглед странично и отгоре. Проблемите се решават по избран от играча начин, само в помощ идват попълненията в оръжейния арсенал. На също толкова високо ниво остава и музикалното оформление, което не е учудващо – както и в първата LBA, музикат във втората част е написана от френския композитор Philippe Vachey.
Преди няколко години бяха пуснати слухове за излизане на трета част. През 2001 година създателят на LBA Фредерик Рейнъл даже съобщи подробности за новия проект и обеща, че до 2003 година играта ще се появи на пазара. Уви, това си остана само неизпълнено обещание.

С това днешната история завършва, но не унивайте, защото това не е края. Скоро ще ви предоставим и следващата порция от тази интересна история. До тогава можете да си припомните останалите части, които можете да намерите в секция "Разкази"



Категории новини