дек 31

Равносметката за 2012 г.

 Новини  4140140  Коментари: 1


Обещаният ни край на света така и не настъпи. Един си отдъхна с облекчение, друг въздъхна с огорчение, някои се посмяха, други махнаха с ръка, а трети дори не се замислиха, че бяхме на ръба на бездната. В крайна сметка, всички ние продължаваме живота си. И в този живот необратимо приближава един друг край - края на 2012 година.
2012 година ще остане като година на несбъднатите надежди и обещания. Водещите гиганти на игралната промишленост така и не показаха конзолите от новото поколение. Нещо повече, те дори не анонсираха «Xbox 720» и «PlayStation 4». Имената на новите игрови представки са предполагаеми - особено за Плейстейшън четворката, поради простата причина, че за японците цифрата четири е със същото значение, както за нас числото тринадесет. Работата е там, че разработчиците отдавна стигнаха технологичния таван на "Xbox 360" и "PlayStation 3", а да измислят нещо ново, красиво и интересно е невъзможно тъй като на сегашните конзоли просто не им достигат ресурсите. Поради тази причина цялата индустрия за още една година остана в състояние на вцепенение. Отличи се само компанията «Nintendo», пуснала преди месец своята нееднозначна приставка WiiU. За сега конзолата се продава в ограничен тираж в няколко страни и няма голямо търсене заради неясните оценки на играчи и критика. Нещата са такива, защото по технически характеристики приставката си остана на нивото на конкурентите, а цената е 300 евро без един цент. Лек бриз се появи от страна на екипа разработчици на OUYA - конзолата с открита архитектура използваща операционната система Android, за която съм ви разказвал няколко пъти. Преди два дни те удържаха на думата си и подготвиха за изпращане първите 1200 конзоли на тестващите.



Дизайнът се различава от крайния продукт - корпусът на двата геймпада и "кубчето" засега не са готови и това е причината в клипа да са показани в евтин полупрозрачен пластмасов корпус. OUYA ще се появи с два геймпада, захранващ адаптер, HDMI-кабел, microUSB кабел и.... 2 батерии. Да-да, геймпадите OYUA ще работят с батерии. Освен това системата е лесна за разглобяване, разработчиците са го е направили нарочно тъй като проектът е напълно отворен. Като краен резултат, през тази година видяхме колосален поток от твърде еднообразни игри, повечето от които са продължения на предишни части – «Max Payne 3», «Assassin’s Creed 3», «Far Cry 3», «Call of Duty: Black Ops 2» (8 или 9 част от серията, честно казано съм им изгубил бройката), «Hitman: Absolution» (пета част от серията). Но най-страшното не е изобилието от продължения, а тяхното еднообразие. Нито една игра през тази година не донесе в нито един жанр нищо ново (без да се вземат предвид незначителните козметични изменения). Всичко представено сме го виждали някъде вече. Разработчиците се постараха просто да създадат коктейли от отдавна известни елементи. При някои се получи, при други не много, кой знае какъв избор играчът не може да направи. За съжаление няма игра, за които да ти се иска да кажеш: "революция в жанра", или поне "нов полъх в жанра".



Издателите бяха много предпазливи при излизането на игрите, така че пускането на хитовете бе внимателно разпределено през годината. Самите издатели през голямата част от годината се оплакваха от спад в търсенето на високо бюджетните игри и някои личности за пореден път побързаха да прогнозират бърза смърт за компютъра като игрова платформа.
Проектът «Kickstater» породи множество уникални явления през тази година. Същината на идеята му е много проста – всеки желаещ може да публикува в сайта свой проект с цел привличане на финансиране от обикновените хора. Тоест, желаещите да помогнат могат да влязат в сайта, да направят дарение и да получат, например, безплатно копие от предстоящата игра. А всичко започна с това, че Тим Шафер представи там своя не анонсиран проект за игра с молба към играчите да помогнат при събирането на средства. Резултатът превиши всички възможни прогнози – проектът събра над 3 000 000 $, което позволи на фирмата му «Double Fine» да започне работа веднага над цели три проекта.



След този случай в «Kickstarter» започна да помества проекти всеки, когото не го мързи. Повечето запитвания, разбира се, се провалиха, но мнозина успяха все пак да съберат необходимата сума. «Kikcstarter» все още е много популярен сред разработчиците на компютърни игри. След Тим Шафер грандиозна сума успя да събере и проекта «Wasterland 2».
Сигурен съм, че малцина са чували за първата част, но навярно мнозина са запознати с неофициалното продължение на играта излязло под името «Fallout». Да пробие успя и Джейн Дженсън, създателката на такива прекрасни приключенски игри като Gabriel Knight и Gray Matter. По мое мнение «Kickstarter» има както очевидните си плюсове, така и не очевидни минуси. Сайтът позволява да вдъхнеш живот на мъртвия проект, когато ти свършат средствата, а на разработчиците оставя творческата свобода, тъй като над тях не стоят многочислени мениджъри и маркетолози от издателството, които ти се месят в желанието си да направят по-голяма печалба от потенциалната идея. Но, в същото време, създателите, нямат и най-малка представа от прогнозите за пазара (с това се занимава издателя) и може да реализират неуспешна идея, която да не е по вкуса на играчите. Също така няма гаранция, че проектантът е спечелил достатъчно пари и няма да спре работа поради липса на средства, а и мързелът никой не го е отменил. Нали парите от "Kiсkstаrter" вече дойдоха, какъв е смисъла да се стараеш повече? Обаче, всичко това са песимистични прогнози. За сега «Kickstarter» изглежда много привлекателно, а проектите му са перспективни. Ако подобна тенденция продължи, то създателите на игри ще могат да се справят без издателите. Само си представете свободното творческо въображение на Джейн Дженсън прехвърлено в реалността на видео игрите. Или свободното движение на идеи от Тим Шафер, който може да постигне всичко, което пожелае.


Не знам за вас, но мен ме сърбят ръцете да опитам проектите им. «Печалната вест на годината» може да се нарече обявяването банкрута на издателството «THQ» и подготвянето му за продажба. Компанията трябваше да бъде закрита още през април, но по някакъв начин успя да се задържи през цялата 2012 година и даже издаде "слашър"-а «Darksiders 2», който, между другото се оказа едва ли не последния пирон в ковчега на издателството. Продажбите не достигнаха и половината от планираното и играта едва успя да се изплати. На всеки любител на "куест" жанра THQ би трябвало да му е мила поради факта, че тя бе издател на серията Broken Sword. Издателството се отличаваше с това, че се стараеше да не зацикля върху старото и пускаше на пазара нови оригинални брендове. За съжаление тази стратегия не се оправда. Продажбите на издателството започнаха рязко да падат, а реализирането на няколко несполучливи идеи докара допълнителни дългове, които продължаваха да растат, докато в края на годината превишиха стойността на самата «THQ». А това, според законите на Щатите задължава компанията да започне процедура по банкрут. Същата печална участ постигна и испанския разработчик Pendulo Studios. Представянето на приключенската им игра Yesterday бе не много добро и издателството отказа да даде пари за новия им проект Day One.


Момчетата не изпаднаха в паника и се опитаха да влязат в «Kickstarter», но уви, разочарованите играчи не подкрепиха отбора на «Pendulo Studios» нито с левчета, нито с долари. Следва да се отбележи, че нещата се усложниха и от факта, че Испания се намира в доста тежка икономическа криза и да се намери спонсор в страната е почти невъзможно. В резултат на това, съдбата на студиото и създателите на такива хитове като Runaway и Next Big Thing сега виси на косъм.
Въпреки лошото състояние на индустрията, тази година имаше хора, на улицата на които се обърна камион със сладкиши и имаше какво да опитат и на какво да се насладят. Разработчиците не ограничиха изобилието от куестове и нито един от тях не мирише на монотонност или еднообразие. Всеки куестолюб и куестоман можеше да намери история, която да му хареса.
Всичко започна с нееднозначния, но очакван от мнозина трилър Yesterday. Създателите му за първи път отстъпиха от хумористичния разказ и поставиха на пещите на играча приключение пълно със загадки, мистика и разкрития. Въпреки това, прилагането на тази идея премина зле и като резултат получили смесена оценка от играчите и критиката, както и неуспех на пазара. В края на пролетта момчетата от thechinessroom неочаквано ни зарадваха с красивото си приключение Dear Esther. В продължение на няколко часа пред играчите се разкриваше драматичен сюжет, а красивите пейзажи се сменяха един след друг. В «Dear Esther» дори не се налага да играеш. И до сега понякога си пускам играта, просто за релаксация, да си отдъхна от суетата и забравя за проблемите. В нея с часове може да наблюдаваш, как водата се блъска в камъните, как тревата се разлюлява от вятъра и как в пещерите се стичат великолепни водопади.


А Daedalic Entertainment ни поднесе двойно удоволствие. Не можа да премине възторга ни от хумористичното приключение Deponia, когато създателите извадиха от ръкава си втората част на тази интересна игра. Следва да се отбележи, че игра, в която прототип на главния герой е доктор Хаус, не може да бъде провал. Тонове хумор, интересни задачи, добри мини игри - това е всичко, за което може да мечтае един любител на жанра.


В противовес на леката и весела Deponia през тази година излезе игровата адаптация на комикса The Walking Dead. Играта се получи сериозна, емоционална и необикновена. Всяка фраза може да промени твърде много. Всяко действие би могло да породи непредвидени последствия. Не зная, как създателите са постигнали това, но аз, както и много други играчи, заобичах малката Клементина като собствена дъщеря. През годината излязоха и игри от по-малък калибър, които в никакъв случай не са лоши игри и съм уверен, че на мнозина ще им харесат. Става дума за The Dark Eye и Secret Files3, в която има и българско участие. Не става дума за нашия колективен превод с вас, а за това че българско студио е нарисувало и раздвижило героите от играта. Това не е първия проект на Digital Steam VFX. Същите хора са създали не само образите от втората част на Секретните файлове, но и героите от предстоящия ни проект Lost Horizon.



Честита Нова година!

Идва новата 2013 година. А през нея има много неща на какво да се надяваме. Очаква ни минимум един дълго чакан хит от поредицата за Счупения меч. Компанията Microids, най-после анонсира Syberia 3, но не съм уверен, че играта ще пристигне до края на 2013 година. Също така ще очакваме анонсите от Тим Шафер, Джеси Джейн и други именити разработчици. Всичко това е прекрасен повод, за да се напълни с радост и надежди предстоящия празник. Или поне като минимум, да подхванете това, което не сте успели през годината или да се запознаете с проектите, които сте пропуснали. В тази статия се постарах да ви напомня за всичките.
Играйте куестове, живейте и се радвайте на това, което имате. Щастие и благополучие на всички през новата 2013 година!


Категории новини